fredag 5 december 2008

En bratz död


Till min stora förtjusning rapporterar SvD näringsliv att Bratz dockorna förbjuds.

Inte för att de ser ut som sprutluder och får barn att vilja sminka ögonen till oigenkännlighet och be om "min första restylane-spruta" av tomten. Nej, det förbjuds av rent juridiska skäl, något i stil med att bananen som hittade på skiten jobbade för Mattel (barbie-imperiet) under tiden han fick den brillianta idén.

Av monopolsyfte drar de därför in perrelli-dockorna. Inte för att det är omoraliskt.
Jag vet inte om horiga förebilder för barn faller under någon form av yttrandefrihet men något är det som får dem att tycka att "jamenvisst detta ska min lilla kicka få" och sedan blir förvånade när hon börjar stava allt med "z" och vill filma sina samlag. Zamlag. Jo det finns visst samband. Någonstans.

"Till Bratz försvar anförs ibland att de är tjejer med starkt självförtroende som umgås i en grupp som omfattar personer med skiftande bakgrund och etnicitet." står att läsa som svar på kritiken att de skulle vara centimeterhöga källor till allt materialistiskt ont som drabbat världen sedan Simple Life började sändas.
Personligen tycker jag att det försvaret kan användas på en mängd saker. Exempelvis Al-Quaeda.

Dessutom finns ju, eller fanns bevare mig väl, Bratz Boyz (!) som i princip är dejter till Bratz som inkluderas med champagneglas och flaskor till deras saturday night date. Målgrupp: 6-åringar.

Nu inväntar man bara att Bratz-imperitet köper rättigheterna till namnet Pimpz och sätter ut små horor och hallickar i varenda liten Faetter BR butik så de små wannabe-hororna kan få sitt behov mättat. Crack-pipe not included.

Inga kommentarer: