måndag 30 juni 2008

Silent Alarm

Jag vaknade tidigt imorse och min dagsrutin förstördes omgående av att GP inte låg på hallmattan. Förvirrad, trött och kanske lite besviken sätter jag mig i badrummet och rakar mig och undrar vad som kan ha hänt.

Nu behöver man dock inte undra så jättelänge då det finns WAP. Denna möjlighet till kommunikation med omvärlden var- när- och hursomhelst kombinerat med en ohjälplig känsla av att "GP är inte här = ett världsomfattande terrordåd har inträffat" fick mig att helt sonika ta med mig mobilen in i badrummet. Vilken grej.
Nåväl, inget terrordåd, antagligen bara en bakfull spanjor till tidningsbud.

När jag sedan kommer till jobbet vid 07:20 så är larmet på. Det ser jag tydligt med hjälp av en rödfärgad gubbe i displayen ovanför siffrorna.
Min rabarberyoghurt till hjärna försöker här att 1, inte börja gråta - 2, minnas hur man avlarmar - 3, fundera ut om det verkligen inte inträffat något runt om i världen som kan ha gjort att larmet helt plötsligt är på. Göteborgs Universitet kanske har beredskapsnivå orange.

Finns den beredskapsnivån egentligen? - vad betyder den i så fall och vad kan GU göra i sammanhanget överhuvudtaget?
Till slut lägger jag in en kombination av kortdragning och koder så dörren öppnas men jag är fortfarande övertygad om att larmet ändå kommer gå - om inte nu så när jag trycker på en ljusknapp.

Det gör det aldrig och inget terrordåd har inträffat såvitt jag vet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad rolig du är min lilla rutingubbe. GP kom 5 min efter du gått. puss puss

Anonym sa...

kanpr knapr knapr